mandag, april 07, 2008

Bestefars funderinger.

  • Fysikken fastslår at en kalori har
  • den samme fysiske verdi hvor som
  • helst den ligger på temperaturskalaen.
  • Ergo er det en logisk tanke
  • at den også må kunne flyttes oppover
  • eller nedover på temperaturskalaen
  • etter behovet og således også
  • omdannes til drivkraft.
  • Det lar seg visstnok ikke gjøre direkte. Så må en da forsøke å gjøre det indirekte. Jeg har funnet en metode, hvorefter luft kan brukes som varmebærer i et anlegg, hvor luft komprimeres og overgir sin derved mottatte varmeøkning og derefter ekspanderer. Ngt? lufteffekten blir flere ganger drivkraften og i tillegg minustemperaturen på den andre siden.
  • Dette er iallfald et stykke på veg.
  • Riktigheten av denne min påstand, har jeg fått bekreftet ved henvendelse til N.T.H. Trondheim, som også siger at min påstand er ny.
  • Allerede i 1912 frematte jeg denne påstand.
  • Jeg stolte imidlertid ikke helt på det resultat jeg var kommet til, derfor henvendte jeg meg til en ingeniør, som adverterte seg som teknisk konsulent og satte fram min påstand for ham. Han lot seg ikke overbevise. Vi talte oss varme begge to. Og så siger han: Hvis det er sant som De siger, vil jeg gi dem 1/2 million for det." "Det kan De nok trygt gjøre", svarer jeg.
  • "De kan spørge professor i fysikk, N.N. ved universietet. Det er av ham jeg har lært min fysikk."siger han.........
  • Professorens svar lød som følger:
  • "Enhver befatning
  • med sådanne problemer
  • er hensiktsløs."

Ingen kommentarer: