søndag, september 07, 2008

Til dem som er pålagt å synge i profetisk begeistring:

    1.Krønikerbok 25:1
      Så skilte David og hærførerne ut til gudstjenesten Asafs ...........sønner, som i profetisk begeistring*,
      spilte på citarer, harper og cymbler,
      *som drevet av Guds Ånd sang til Guds pris.
          Dette er listen over de menn som denne tjenesten var pålagt :
                Med takk til dem som er pålagt i profetisk begeistring, det er drevet av Guds Ånd, å synge til Guds pris, spille på citarer, harper og cymbler i gudstjenesten!”

                  2. Mosebok 25:8-9. ”Og de skal gjøre meg en helligdom, så vil jeg bo midt iblandt dem. Tabernaklet og alt som dertil hører, skal I i alle måter gjøre efter det billede jeg viser deg.”

                  • Ti alen lang og halvannen bred,
                  • så fint skåret ut av akasietre,
                  • Plankene skal på ende stå.
                  • Alle skal sølvsko på føttene få.
                  • Nå stolpene står der, perfekte hver stokk,
                  • men for vår Herre er det ikke nok.

                  • Moses fikk en mal.
                  • Der står mer som gjøres skal.

                  • 2. Mosebok 26:29
                  • ”Plankene skal du klæ med gull…….;
                  • tverrstengene skal du også klæ med gull”
                  • Og Gud ga beskjed om no’ unyttig tull,
                  • tenk hver en planke, bekledes med gull!?

                  Mønstrene fra him’lens sal, på jord skal reflekteres .

                  • En liten flik fra himmelen, skal nå få være deres.

                  • 2. Mosebok 36:2b.
                  • Moses kalte alle…..som Herren hadde gitt kunstnergaver,
                  • alle hvis hjerte drev dem, til å skride til verket for å fullføre det.

                  • Din sang et tabernakel er
                  • for ond og god vil samles der.
                  • Jeg vil bo i tonene dine,
                  • og du deler ut alle ordene mine.
                  • Gud vil åpenbare seg
                  • i huset sitt for deg og meg.
                  • Til kunstnere han gir en plan,
                  • så vi hans storhet skue kan.

                  • Han trenger hjelp av kunstnerhånd,
                  • skal sjeler drages mot Hans Ånd.
                  • I himmelen Guds harper er.
                  • Alle skal vi spille der.
                  • Men innen vi har kommet dit,
                  • Han sender noen toner hit.
                  • Fremdeles sier Gud til kunstnerne sine.
                  • ”Fullfør mitt verk, her er planene mine.
                  • Jeg vil at toner fra englekor,
                  • skal høres i Mitt hus på jord.”
                  • Hver en som kunstnergave fått,
                  • følg tegningen i stort og smått.
                  • Da kommer herlighetens sky
                  • og fyller huset Hans på ny .

                  • Hans hellighet, hans glede, fred,
                  • vil mette oss på dette sted.
                  • I klanger komponert av Gud,
                  • vi takker for vår bryllupsskrud.
                  • Jeg skulle skulle skrive "Gratulerer med dagen" på et kort. Men så fikk jeg et bibelord til jubilanten i stedet. Sitatene er fra en revidert oversettelse av 1930 som jeg hadde for hånden akkurat da.

                  Ingen kommentarer: