onsdag, juli 04, 2007

Oldemor i Fetsund II

Ingeborg Marie f 20.12.1843 giftet seg på fødselsdagen sin i 1869 med Ole Cristensen Moe. Forretningen i Fetsund i 1. etasje. familien bodde ovenpå.
  • Hildemar Julius Moe var antagelig deres førstefødte. Han ble født i Thune i 1872
  • 18.10 1874 fikk kapt. T Moe og frue en pike som de kalte Margarete Sophie Presten har skrevet: gifte i 6 år. Død innen hjemmedåben blev b……. Hjemmedøbt av faderen.
  • 22.06.77 ble datteren Christine født i Fetsund. Det ble nøddåp, men vi har navnet til noen faddere: Daa….Rosenlund. Sara Petrea Alhe…ins? Theodora I Foh??Frøken Elise Augusta Sophie Wait of Christiania. Olaus Olsen Svendal. Hjemmedøpt av jordmor Olava Ekra..Hun vokste opp og fikk kjælenavnet Tulli.
  • 26.07.78 fødte hun Jens, som også ble hjemmedøpt før han døde dagen etterpå.
  • Mammas onkel Lars kom til verden 19.07.1879 og ble døpt 28. september. Hans faddere var: gårdeier Lars Christensen Moe. Christiania, Carl Joseph Mørk, Hans Morten ? Svendalsrød Madame(Marlene?) Petra Albertine Tj…al Fetsund.

  • Lilly ble født 28.05.83 og døde av kolerine 01.10.83. Hun ble begravet den tiende oktober.
  • 19.11.1884 kom Ingeborg Marie med Moe. Det er vår mormor. Oldemor var vel redd det var noe galt med melken sin, for hun torde ikke gi mormor die selv. Hun fikk en annen kvinne til å amme henne. De kalte barna sine Moe til mellomnavn. Oldemor fikk 4 barn som vokste opp, Jeg vet ikke om hun fikk flere enn dem jeg har nevnt som døde som spedbarn.

Mormor bodde jo hjemme hos oss i mange år, og hun, eller det var vel helst mamma som var veldig stolte av oldefar som gikk på sine ben fra Gjerdrum til Oslo da han var 15 år, tok hyre og eide 1 1/2 båt da han gikk i land Jeg har tidligere fortalt at, oldefar var periodedranker til han ble kristen. Når oldemor fant sterk drikk blant varene fra Oslo, tok hun flaskene med ut i hagen og knuste dem mot en stein og innholdet rant ned i en bekk. Oldefar ble selvfølgelig sint hvis han oppdaget dette. Da svarte hun: ”Det er bedre at det går i bekken enn at det går i deg!”

Da jeg spurte om oldemors bakgrunn, svarte mamma at hun het Lindholm og stefaren hennes het Hauff. De drev med båter. Oldemor hadde sagt at den som får stefar, får også stemor. Halvsøstrene hennes fikk fine kjoler, mens hun og de 3 helsøstrene hennes måtte nøye seg med verkenskjoler…. Kanskje dette vekket en rettferdighetsfølelse hos henne, en medfølelse med dem som ble dårlig behandlet. Hvis en sigøynerkone med baby på armen banket på, ble hun alltid bedt inn på kjøkkenet for å spise. Mens moren spiste, badet oldemor babyen og kledde den opp i nye klær. Det var nok slik hun ville skape litt rettferdighet her i verden.Oldemor i Fetsund døde 24.11.1915. Oldefar døde 10.07.1927

5 kommentarer:

Arvid sa...

Jeg liker denne familiehistorien du deler med oss. Men denne gangen har det vel kommet et siffer for mye inn i fødselsåret til oldemor?

Augustins forum sa...

Jeg har rettet det en gang, men det er ikke alltid at bloggen bryr seg om rettingene mine.

Unknown sa...

Det var morsomt å lese om oldemoren din. Min oldemor het Maren Kristine og var søster av din oldemor. Maren giftet seg med Karl Hansen på. Narverød i Tønsberg. Min
Farmor het Agathe og var deres yngste datter. Familien vår bor fremdeles i huset. Min farmor fortalt hund gikk på
Besøk til sine mormor Sophie på Husøy. Sophie var da en
Fornemme gammel dame. Maren og Karl ligger begravet
På Vallø kirkegård. Jeg går ofte til graven deres. Det finnes to fine malerier i familien av Sophie ogm Samuel Lindholm.
Sonja Agathe

Unknown sa...

Unnskyld rettskrivingen, men bloggen tok ikke rettelser.
SONJA AGATHE

Augustins forum sa...

Kjære Sonja Styren.
Jeg oppdaget ikke innlegget ditt før nå. Vi har ingen bilder av Sofie og bare de bildet som er på nettet av Samuel. Er det mulig å få kopi av maleriene?
Mvh. Åse