onsdag, juli 11, 2007

ANTON - tårnhuset

Så begynte man å forberede seg til montering av tårnhuset. En annen oppsynsmann fikk i oppdrag å sette bort en akkord for transport av jernkonstruksjonene til tårnhuset og plassere hver av dem for montering ved de 72 fundamenter i tomten, som er 8 mål stor. Delene lå lagret fra året før på anleggsområdet lenger nede på grunn av streik ved anlegget. Og oppmerkingen var derfor utydelig og delvis utslettet. Delene veide opptil 3 tonn. Det lykkedes ham ikke. Ingen greide det. Ved frokosttider ble jeg anmodet om å gjøre et forsøk. Ja da. Og før middag var det ordnet uten noen forandring på akkordseddelen.
  • En dag siger jeg til ingeniør Reinhardt, som sto for denne avdelingen: ”Kanskje jeg får mere å gjøre med dette, så det er best jeg begynner å sette meg inn i det”. ” Jeg skal tenke på det”, siger han.
  • En stund efter kommer han med en del tegninger, 30 stykker i alt; nogen av dem var meget store, et par kvadratmeter.
  • Det var tegningene til tårnhuset.
  • Jeg fikk da i oppdrag å lede monteringen.
  • ”De må gjøre det selvstendig”, sa han. ”Jeg har ikke tid til å være med.”
Sterke, flinke og villige karer fra hele anlegget blev samlet i et lag på 10 mann. En monteringsbakk av tre i 8 reisinger og 28 meter høi med plattform og heiseindretninger øverst, var bygget. Den sto på 4 traller, som gikk på skinnegang. Den blev flyttet fra den ene søilegaten til den andre eftersom monteringen gikk frem. Monteringen blev satt bort på akkord. Det gikk fort og greit. Og så måtte klinkingen begynne. Men hvorledes ordne det uten stilage? Jeg fant min egen metode. Jeg bygget broer av tre etter et tillempet system for feltbroer. De var 14m lange og ble heiset opp eller firet ned efter behovet med taljer. Og en gjeng sjøgutter ble satt til å passe og manøvrere taljene. Broens styrke ble prøvet på bakken, ved at et sjauerlag på 16 mand går inn på broen og i takt foretar så voldsomme bevegelser som bare mulig. På hver bro var det plass til 2 lag klinkere med naglekasse, esse, kull og verktøy. Der var god arbeidsplass for klinkerne, for broen var 1 meter bred. Det var 4 sådanne i alt.

Ingen kommentarer: