mandag, juli 02, 2007

ANTON

  • TUR-RETUR
  • Bestefar er i midterste rad, nr. 3 fra venstre i mørk lue.

  • I 1901 sto bestefar og en kamerat på dekket på en passasjerbåt som gikk til Hull. Målet var Syd- Afrika. Boerkrigen raste der. De hadde fattet sympati for boerne og ville tilby sin tjeneste. Bestefar var veldig fornøyd da han fikk hyre som kokk på en skonnertbrigg som fraktet kull til Gibraltar. Det ville jo føre ham litt nærmere målet. Men båten dro i stedet til New Foundland. Siden krysset han Atlanterhavet noen ganger som lettmatros på dampskipet ”Nordkap”. I januar 1903 gikk han i land i Amerika. Etter drøye 6 år i utlendighet, vendte han nesa hjemover igjen.
  • Heretter siterer jeg bestefars selvbiografi. --------
  • Jeg gikk inn på Norsk Hydros hyrekontor i Kristiania, for å søke jobb på selskapets anlegg på Rjukan. Jeg fikk til svar at med sådanne attester måtte det nok ordne seg. Men jeg måtte selv reise deropp og snakke med byggelederen personlig. Et par dager senere sto jeg på kontoret til ingeniør Schøning på Såheim og fremførte mitt ærend for ham. ”Nei", var svaret, ”jeg har allerede ansatt mine stikningsformend.” ”Jeg er villig til å ta hva som helst”, siger jeg. Ja, da ble det straks en råd. Først assisterte jeg ingeniør Olsen med en stikkning av en ca. 5 km lang elektrisk kraftlinje fra Rjukanfossen til anleggsområdet på Såheim. Så ble jeg oppsynsmann for bygging av denne linjen. Derefter oppsynsmann for kultslåing og kult-transporten, pukmaskinene, grustaket og grustransporten, betongblanderiet samt grunn og fundamentstøpning for tårnhuset.
  • Forts…….

Ingen kommentarer: