tirsdag, september 18, 2007

Kenya-minner

Dette bildet får meg til å tenke på Elsa. Creative commons. Uploaded on January 30, 2007byrogiro . Tiny dried fish from Lake Victoria, sold on a market in Nyanza region, Kenya. . Fiskene er ca 3 cm lange. Da Asbjørn og jeg var på bryllupsreise til Kenya i 1991 ,var vi innom markedet i Muhoroni noen km fra Thessalia. Asbjørn ser at en av torgkonene og jeg plutselig løper mot hverandre og gir hverandre århundredets klem. Hun solgte omena. Disse fiskene ble kokt og spist hele i en fiskesuppe, som de hadde ca en gang i uka. Resten av uka var det vanligvis sukuma wiki, en grønnkål med spinatlignende smak, både til middag og til kvelds. Creative Commons- Malangali's photos. Washing sukumawiki Uploaded on 19 April 2007 Elsa var en av kvinnene i menigheten. Da jeg var i Kenya 1969-1973, kom hun innom til te en gang i blandt. De første årene kunne Petro,mannen hennes ofte komme full hjem eller være borte hele nettene. En av evangelistene våre bekreftet, det som vi hadde hørt av mange kvinner, at en luo-mann nærmest hadde plikt til å slå sin kone, så dette hørte også med.
  • En mørk natt banket Petro på døren til fødestua. Elsa hadde sin 15-årige søster på besøk. Hun var blitt voldtatt, og det sto dårlig til med henne.Miriam Johansen tok sykebilen, kjørte hjem til dem og fraktet henne til sykehus.Dette at noen kunne dra ut midt på natta for å hjelpe et annet menneske
  • , gjorde så sterkt inntrykk på Petro at han ble en kristen. Elsa strålte. Mannen hennes var alltid edru, han slo henne ikke mer, og var alltid hjemme om nettene. Pengene han hadde brukt til brennevin, kunne brukes til mat og klær. Da jeg kom tilbake til Kenya i 1977 var han medlem av eldsterådet. Siden ble han også "house-boy" hos meg.
Voldtekt var ganske vanlig blant skoleungdommen. I 1970-årene kunne syvendeklassingene i skolen på Thessalia være opptil 17 år gamle. Jeg kjøpte noen hefter om kristen seksualmoral som de kunne lese etter tur. Søster Karin, som hadde 10-15 års erfaring som misjonær, sa at vi ikke skulle snakke om sånt. Den Hellige Ånd ville overbevise dem. Da jeg snakket med en av jentene om at intimitet hørte ekteskapet til, sa hun at det hadde ingen hensikt. De ble jo så alikevel voldtatt av sine medelever på skoleveien. Jeg leste på internett at det er vanlig praksis blant luoene også i dag.

Ingen kommentarer: