tirsdag, april 24, 2007

En gammel mann, bundet til en påle.

Dette er svaret til kommentaren. "Du vet mye." Jeg var svært glad i alle de gamle flanellografene på Sion. Jeg kjente dem ved navn. Men nå underviser jeg ikke lenger og vi har fått en annen. Den "dekker alle behov". Da vi var i ferd med å kaste alle de gamle, tenkte jeg at de kunne trenge dem i Kenya. Det tok noen uker å rydde bildene. Til en av seriene var teksthenvisningen forsvunnet, men bildene hadde fått nummer og navn på innsiden av omslaget. Så jeg leste og repeterte og trykket opp historien om king Josiah og king Ahab. Jeg lærte om king Jehosaphat…. Men det var ingenting å finne i bibelen om William Tyndale, den gamle mannen som sto bundet til en påle på et utent bål. Bildet var satt sammen som et slags puslespill og han var omkranset av en bonde som pløyde, et skip, en mann i et rom med gitter for vinduet, et par ord med fremmede skrifttegn og en gyllen krone. Jeg slo opp, og syntes faktisk det var ganske flaut at jeg var totalt uvitende om denne mannen som ga sitt liv for å gi bibelen til folk flest. Han oversatte det meste av den engelske bibelen slik at det faktisk er i bruk den dag i dag. Det siste nye testamentet på luo er også oversatt fra den engelske bibelen. Det er sikkert mange folkeslag i verden som har fått sine bibler p.g.a. William Tyndale. Han aktet alt som skrap for at hans folk skulle vinne Kristus og bli funnet i Ham, ikke med deres egen rettferdighet, den som er av loven, men den som de kunne få ved troen på Kristus….. Han regnet Kristi vanære som en større rikdom. Dette er en av våre åndlige forfedre. Vi hadde ikke vært oss uten ham!

Ingen kommentarer: