mandag, november 19, 2007

NISSE-TANKER I

  • Noen ganger er det lurt å si hva man tenker, for etter at man har sagt det, begynner man å fundere på hvorfor man tenker slik.
  • I mitt barndomshjem var nissen uønsket: ” Nisser er ikke jul!” Julens budskap var om Jesus og om englene som forkynte hans komme.
  • Men barna ble voksne og fikk ektefeller som hadde et positivt forhold til denne skjeggete fyren. En julaften kom nissen også hjem til oss, sammen med noen forventningsfulle barnebarn. Foreldrene mine fant ut at det ikke var til å unngå.
  • Det var så koselig å gå rundt juletreet på julaften. Høyt der oppe lyste stjerna og under treet lå de spennende pakkene. Det var sikkert strømper i en av dem, men hva kunne det ellers være? Dukken som jeg ønsket meg?
  • Da jeg hadde fylt 10, fikk vi vite at juletreet var en hedensk skikk som ikke hadde noe med kristen jul å gjøre. Noen år ble det holdt jule---fest for barna. Det hedenske treet hørte ikke hjemme i et bedehus.
  • I dag leste jeg litt om dette. Det viser seg at druidene i Tyskland hadde eika som et hellig tre. Ca 700 år e. Kr. kom den britiske munken St. Boniface og ga de kristne en udekorert furu til sitt symbol.
  • Jesus talte ofte i lignelser… Et vintergrønt tre kan også være en lignelse som vender tankene både til korset og det evige livet.
  • Vi sluttet ikke med juletre.

1 kommentar:

Lars sa...

Jeg husker at den julenissen var veldig skummel. Jeg turte ikke å gå bort til ham hvertfall. Og så glemte han lua si, jeg fant den i en skuff en gang.