tirsdag, mars 16, 2010

Det Messianske segl.



  • Da jeg kjøpte disse nøkkelringene i Israel, var jeg sikker på at det jødiske symbolet: den syvarmede lysestaken, og det kristne symbolet: fisken, var satt sammen av en designer som tegnet souvenirer.
  • Men der tok jeg feil. Dette symbolet ble brukt av de kristne i det første århundret og kalles, så vidt jeg forstår Det Messianske Segl .
  • Det kombinerer den syvarmede lysestaken, Davidsstjernen og fisken.
  • De første kristne var forfulgt. De kunne gi seg tilkjenne for hverandre ved å tegne en fisk i sanden. Bare de innvidde skjønte hva det betydde.
  • Det greske ordet for fisk ICHTHYS kan ses som forbokstavene i
  • : Iésous Christos Theou (h)Yios Sótér, (Jesus Kristus, Guds sønn, frelser).
  • Fisken var også Jonas tegn.
  • Davidsstjernen er kanskje tilfeldig. Dette symbolet dukket opp i litteraturen først i middelalderen.
  • Lysestaken symboliserte Gud som ledet Israel gjennom ørkenen, tror vi. Den ble jo laget etter Guds anvisning som inventar til tabernaklet.
  • Lysestaken blir i dag sett på som et symbol på at Israel skal være et lys for folkene, ikke ved kraft eller makt, men ved Herrens Ånd . Kanskje lysestaken var et symbol på den Hellige Ånd og pinse for de første kristne?
  • Kanskje betydde disse to symbolene forenet simpelthen: " Jeg er både jøde og kristen."?

Ingen kommentarer: