fredag, juni 12, 2009

Familien Høidahl? på Huseby 1885

  • Folketellinga i Fredrikstad 1885
  • By: Fredriksstad, Gardnr: 60, Gateadr.: Byens Marker, Gardseigar: Andreas Trulsen
  • Førenamn - Etternamn - Kjønn-Fødd-år-Fødestad--- Stilling
  • Andreas - Truls. Huseby - m 1838---Thune------- Gaardbruger
  • Grethe - Hovels. Huseby- k 1846 Thune ------- Hustru
  • Theodor A.- Høidahl - m 1862----Thune ----- - Søn mt Tilreist
  • Johan A. - Huseby - m 1870--Glemminge--Søn
  • Harald A. - Huseby - m 1875 --Glemminge---Søn
  • Arndt A. - Huseby - m 1877 Glemminge--Søn
  • Inga A. - Huseby - k 1881--T -----------Datter
  • Anna O. - Huseby - k 1883 --T-----------Datter

I 1885 brukte oldefar og farfar og hans søsken etternavnet Huseby!

1 kommentar:

Arvid sa...

Slik var jo skikken før, barnet fikk et fornavn, deretter et sønn/datter-navn og til sist kom adressa, gården en bodde på.
Jeg vet ikke når dette forandret seg slik at man tok med seg gårdsnavnet som familienavn når man flyttet.

Jeg kan huske at jeg fantaserte om å kalle meg "Grafslund" en gang i barndommen.
Ellers husker jeg jo at pappa ble kalt for "Ola Grafslund" av noen av de andre bymarkabøndene.