onsdag, juni 24, 2009

Fuglene våre 23.06.09

Fra vår lille nordvente veranda
  • kan jeg se naboens veranda til venstre,
  • garasjen rett frem,

til høyre noen busker foran gjerdet

og en skole bak gjerdet.

Ingen utsikt å skryte av, kan man si.

Men vi hører mye derfra.
Lerka jubler høyt i sky,
for oss.
Det vil si, i dag fikk den konkurranse av isbilen, det er en låt som selv jeg kan kjenne igjen, og en bil-alarm i det fjerne, som bare fortsatte og fortsatte .....
.
.
  • Dessuten har vi bra utsikt oppover. I formiddag fløy det kråker over huset vårt. Det skjer ikke så ofte.
  • Det er skjærene som er våre nærmeste naboer. De sitter på taket, de passerer foran vinduene og de spaserer på gresset og på verandagelenderet.
  • Akkurat nå har de fått blod på tann ( på sine skjæretenner?) De forfølger de nyklekte tertittbarna på jakt etter et kjøttmåltid. Hittil har det gått bra for de små. Jeg så en av foreldrene forsvinne inn i buskene.

  • Derfra hører vi også de monotone lydene fra en grå fluesnapper. Det vil si, jeg hører noen monotone lyder. Min mann forteller meg at de kommer fra en fluesnapper.
  • Tidligere i dag hørte han de karakteristiske lydene fra en ravn i luften. Den fløy mot øst.
    Det tumlende vipepart som han observerte ved 17-tiden, dro i motsatt retning. de hadde nok tenkt å ta kvelden på Øra.
    Et par linerler lekte sisten i lufta. Litt høyere opp passerte en stærfamilie.
    Så kom gråspurven på en snarvisitt. Den sto 1/10 sekund på gelenderet, og ville slett ikke smake på smulene vi hadde lagt frem.
    • Måkene kommer! Vi dekker over maten og de forsvinner over horisonten.
    • Hva er det som bakser så iherdig med lange, sorte vinger høyt over oss til høyre? Har åle-kråka forspist seg?
    • Jovisst. Det er skarven som god og mett er på veg tilbake til sjøen.
    Tårnseilerne kretser trofast over oss. De flyr høyt. Det blir pent vær i morgen også.

    Ingen kommentarer: