søndag, februar 08, 2009

Si meg hvem du omgåes, så skal jeg si deg hvem du er.

  • Dette bildet, må ha falt ut av et gammelt fotoalbum.
  • Det lå sammen med de fotografiene farmor hadde tatt på 1920-tallet.
  • Jeg ante ikke hvem denne mannen var.
  • Han så litt forblåst ut, så jeg vurdete å la ham fungere som en av våre seiler-forfedre i Vestfold.

  • I håp om å finne noe om mine to Moe-oldefedre og deres bror, som sannsynligvis drev handelsvirksomhet sammen i forstaden på 1860-70 tallet, lånte jeg "Fredrikstad bys historie 1860 -1914", på biblioteket, De var ikke nevnt med et ord.
  • Jeg ble ganske forbauset da jeg så selvsamme fotografi i boken
  • og hva som ble skrevet om ham:
  • I juli 1880 kunne man lese en annonym artikke i VG med tittelen ”Forholdene i Fredrikstad”
  • Forfatteren setter søkelyset på ”storfolket, grossererne” som får ansvaret for både arbeidsløsheten og den materielle nød i distriktet”. Pietismen, metodistene og avholdsfolket forsøkte man også å kvele.
  • Frimurerordenen, som hadde 54 medlemmer fikk skylden for å lede forfølgelsen.
  • Forfatteren viste seg å være N.J. Sørensen, en av redaktørene i Østlandske Tidene.
  • Nikolai er en bondegutt, født i Råde i 1850. Han hadde vært folkehøyskolelærer og senere tatt juridisk embetseksamen, før han ble pressemann.
  • Han ble stemplet som prestehater og svarte: ”Vi er de varmeste venner av kristen forkynnelse, men på landets prekestoler fantes så mange ”hule roperter” og herskesyke despoter". Han beskrev seg selv som frikirkemann, friskolemann og fristatsmann.
  • I diskusjonene om kongedømme og republikk,
  • skrev han følgende dikt, som ble kjent langt utenfor landets grenser:
  • Den første Konge med det første Mord
  • Sin Blodskrift skrev på bandet Jord,
  • Og Kains-Mærket, dekt av Kroneranden,
  • De Jordens Guder bar paa Panden.
  • Så kongedømmet vokset er i Synd.
  • Og ned det søler seg i lasters Dynd.
  • For disse rimeord, og andre ord i samme stil måtte han tilbringe
  • 60 dager bak gittervinduene i Fredrikstad rådhus sommeren 1881
  • Etter dette flyttet han til Askim hvor amtets venstre-flertall sørget for å få ”majestetsforbryteren” på stortinget.
  • Men det passet ham dårlig, for han var agitator og ikke politiker.
  • Oldefar Moe var jo svært konservativ. Han ville bl.a. beholde svenskekongen.
  • Ville Sørensen ha gitt ham et fotografi?
  • Men hvor sto oldefar Høidahl i denne striden. Kanskje fotografiet har falt ut av albumet hans?

Ingen kommentarer: