mandag, januar 05, 2009

FRA KONGSGRAV TIL KISTE

    FRA KONGSGRAV TIL KISTE.

  • Jeg leste om våre aner på Hønsø og Søndre Sundane med stor interesse.
  • Dette var navn jeg hadde sett i Tjøme-boka allerede som liten.
  • Jeg visste at tante Margrethe (Haraldsen) var fra Tjømø.
  • Bestemor Lagertha hadde vært og besøkt henne endel.
  • Hun var hennes kusine og venninne.
  • Bestemors mamma, Laura, kom også fra Tjømø.
  • ** Lagertha Moe **
  • Vår første slektning som bodde på Søndre Sundane
  • het Tolv. Men man visste ikke hvor han kom fra.
  • Hans svigerdatter
  • het Gunhild Hansdatter og kom fra Nordre Sundane .
  • Moren hennes, Helge Tolvsen (1624-1705) kom
  • fra Haughem, Sandar, sto det .
  • (Sandar er en tidligere kommune i Vestfold. Den har også hatt navnet Sandeherred. Kommunen er nå slått sammen med Sandefjord.)
  • · Moren hennes het Mari Aakesen. Jeg ble meget overrasket da jeg leste at
  • hennes far, Tolv Mikkelsen, stammet fra
  • Torleiv Breiskjegg (1150-1191) som påsto at han var
  • sønn av kong Øystein.
  • · Derifra var ikke vegen lang til ynglinge-ætten og kongshaugene i Uppsala. . For noen måneder siden hadde jeg tenkt å forbedre det jeg hadde skrevet om våre konglige aner. DE VAR FORSVUNNET! Hos en slektsgransker stoppet navnerekka ved Helges bestefar Mikkel Haughem (ca 1548 - 1625).
  • En annen slektsgransker hadde følgende opplysninger om Helge(a)'s forfedre:

Far: nr. 2466 Tolv Mikkelsen Kiste, Botne, Steinsholt, Sandar, død ca 1660:

Mor: nr. 2467 Mari Åkesdatter, død 1675

For å finne Tolv Mikkelsens far, slo jeg opp på nr.4932.

Der fant jeg: Mikkel Olsen Kiste, Botne som døde ca 1632.

På nr.4933 fant jeg hans kone: Gjertrud Trondsdatter, Kiste, Botne.

På nr.9864 fant jeg ingen ting. Våre 2 dråper med blått blod forsvant fort.

Familien Kiste lever fortsatt i beste velgående.

Ingen kommentarer: