søndag, mars 16, 2008

Spanskesyken

  • "Hvem er dette?" spurte jeg."Det er fru rektor Nerdrum f.Bye. Hun reddet livet mitt,"sa mamma .
  • Men da var hun jo mere voksen.
  • Spanskesyken.
  • I Norge slo spanskesyken til i tre. runder; først på sommeren 1918, så den såkalte høstepidemien 1918 som var hardest og deretter i et siste oppbluss på vinteren 1918-1919. Svært mange ble syke, opp mot 40 % av befolkningen. Mellom 13 000 og 15 000 mennesker døde her i landet.
  • Da mamma (Elinor) fikk spanskesyken. hadde mormor allerede vært syk i noen dager. Mormor frøs fælt. Selv om det var midt på sommeren hadde hun vinterkåpe på. I motsetning til de fleste andre, fikk mamma et slags utslett da hun fikk spanskesyken. Lege ble tilkalt. Han forordnet en medisin som mamma måtte ta i løpet av 2 timer om hun skulle overleve.
  • Nærmeste apotek var i Lillestrøm, 9 km unna.
  • Den varme sommerdagen gikk mormor til Fetsund iført vinterkåpe.
  • Der traff hun datter av Bye, som var oldefars nabo. Hun tok turen til Lillestrøm for mormor. Elinor fikk sin mixtur mot spanskesyken før tidsfristen var gått ut.
  • Hun frisknet til. Men huden hennes så ikke bra ut, så de ble anbefalt å søke hudlege.
  • Mormor, måttte fortsatt holde sengen og bestefar tok mamma med til Oslo. Der påsto hudlegen at hun var skitten! Mamma fnøs da hun fortalte det.
  • ”Ja, men, kan hende du var skitten,” sa jeg.” Mormor lå jo syk og det var kanskje ikke så lett for bestefar å ordne alt.” Men mamma var bestemt. Ingen hadde noen gang gått skitne hjemmefra hos dem!

2 kommentarer:

Fru Gustafsson sa...

Denne historien har jeg aldri hört. Ikke visste jeg at farmor har hatt spanskesyken...

Augustins forum sa...

Jeg tror onkel Gunnar hadde det også. Det var nok den velkomne hjelpen og det at hun ble kalt skitten som gjorde at det ble nevnt. Dessuten var Nerdrum høyt respektert rektor på " den gule anstalt" som pappa kalte det,i utallige år mens jeg var ung.