torsdag, juni 21, 2007

Dag-drømmen om et søvnlaboratorium.

Jeg var blitt gift. Som alltid før, lå jeg våken i timevis før jeg sovnet. Min elskeds hadde ca 14 åndedrag i minutet under søvn, fant jeg ut. På samme tid trakk jeg bare pusten 5-6 ganger. Hva er normalt? Han snorker! Det gjorde jo mormor også da jeg delte rom med henne. Hun hadde også innsovingsproblemer, så jeg ble alltid lettet og glad når jeg hørte at hun endelig hadde sovnet. Den som snorker, sover. BRA! Snorkevolumet steg til de STORE HØYDER, avsluttet av noen vemmelige, raspende tørrgurglingslyder fra et strupehode som var dekket av løst bibevev. Det stengte luftrøret. Han hev etter pustei igjen, et kort øyeblikk- hørtes ut som om strupehodet hadde kollapset nå,men fortsatt hadde noen få små folder som lungene kunne trekke sine siste ml luft gjennom ..... ----- Så pustet han ikke mere.... . Detgikk veldig mange sekunder før han pustet igjen. Dette skjedde flere ganger,-- hver natt....... Min elskede ble til slutt overbevist om å la seg undersøke ved et søvnlaboratorium: et rolig rom hvor man sover godt tross alle påklistrede remedier.Søvn-apnoe (OSA) er den vanligste form for pusteproblemer under søvn. Det kreves overnatting i et søvn-laboratorium med monitorering av bl.a. oxygen metning, hjertefrekvens, EEG, nasal og oral luftfloweller for å verifisere diagnosen. Etter 7 timer på daglistuen på Nevrologisk avd, gikk jeg hjem. Snart ville min elskede få vite hvilket rom han skulle bo på, for siden å bli kjørt til det søvnfremmende søvnlaboratoriet. Lå det i 1. etasje tro? Klokken ble 21... og 22. en sykepleier kom med en seng og ba ham legge seg i den. Det ble klistret ledninger i ansiktet, på brystet........"Det er veldig fullt her i dag. Hvor skal vi legge ham dere?" Min elskede, som er veldig var for lyder, ble plassert ved døren til heisgangen: ved brusautomaten, med skjermbrett. "Sov godt!" "Klikk, klikk, klikk", sykepleieren gikk for å se til noen andre pasienter. Stuptrøtt pasient sovner straks....brrrrrr.brrrr. Hva var det? En brusautomaten ga uttrykk for at den tross alt var et kjøleskap. Uvant med disse ledningene....t-rø-øtt, brrrrusauomat.... tr-ø-tt. Klikk, klakk, klikk, klakk."Sover du ikke enda?" ("Jeg sov i 2 sekunder før du kom.) Brrrr- brr-brr. Brusatomaten er på hugget. Venner meg nok til det. Skal sove nå! Sjjjj- motorlyd...... Heisen kommer! Klikk, kklikk. (Det klikker snart for meg også.) . Stemmer i korridoren, noen kikker over skjermbrettet:" Ligger det noen her også da?" Nå vil jeg sove! Sover nesten. Klikk, klakk..."Har du ikke sovnet enda?"Nå er klokka 5, jeg har vært våken i 24 timer! nei, jeg drømmer visst om at noen stryker meg på låret. Sykepleier:"Jeg måtte sjekke om en av monitoren hadde falt av," Klokken ble O6,OO og utstyret ble fjernet.De lærde fant ut at min elskede hadde sovet max. 15 MINUTTER den natten, og at han trengte C-pap.

Ingen kommentarer: