mandag, mars 12, 2007

Spøkefuglen Dahl

er helt uskyldig, denne gang. Som dere sikkert husker, begge to (alle mine lesere) fikk farfar 3 navn, mens de fleste andre fikk ett eller to. Det siste fornavnet, som var Dahl, ble brukt av slekt og venner. Pappa sa engang at faren hans ville ha snudd seg i graven om han hadde visst at han ble "gjendøper." I dag begynte jeg å lure litt på om farfar også hadde blitt døpt 2 ganger, men på samme dato! For noen uker siden fant jeg ham i Glemmen: ministerialbok.. Født: ~~~~70. Døpt: jan. 22. 1871. Navn: Johan Marentius Dahl. Foreldre: Arbeider AndreasTroulsen og hustru Grete Hovelsdatter. Bosted. Fuglevig. Altså, døpt i Glemmen. Men hva er fødselsdatoen hans? Hadde de dobbel bokføring? I dag fant jeg ham igjen, fortsatt under Glemmen, men klokkeren har strøket over Glemminge og se! Han ble døpt i Fredrikstad kirke 22.01.71 . Nå staves mellomnavnet med s: Marensius.Og han har fått faddere; sannsynligvis Johan Hovelssøn Johannes Troulsen, Karen Johannesdatter, Maren Gundersen og Hans Gundersen Man skal som kjent sette sin hyrde høyt, ikke forlate sin egen menighet, og slett ikke løpe etter predikanter. Men stakkars oss! Vi er arvelig belastet! Oldefar Andreas bor på Kråkerøy, skriver seg inn i Glemmen, og døper barnet sitt i Fredrikstad. Han hadde det vel fra Truls, far sin. Han tok en annen vri. Han var ikke fornøyd med presten, så tok fra ham kappe og krage, fortalte mamma. Jeg vet ikke hvordan det foregikk, men flere år senere sto historien i Fredrikstad Blad, da mest som et slags bondeopprør, så vidt jeg kan huske. Tippoldefars navn ble ikke nevnt.

1 kommentar:

Arvid sa...

Dette er både morsom og interessant lesning. Fortsett!