onsdag, mars 14, 2007

Hurra ! Jeg har fått en oppmerksom leser, jeg også! Nei, det var nok slik at pappa gikk bare 6 år på folkeskolen, tok 6. og 7. klasse samtidig, slik som skoleflinke barn fikk gjøre på den tiden. Men den lutherske kirken praktiserer nok ikke konfirmasjon på knapt en måneds gamle babyer. Pappa ble døpt i Østsiden Kirke den 20.12.1914 og hele den næreste familien var faddere; farens søsken: Harald , Erling (Høidahl) og Inga (Foss, Lilleby.),og morens søster Margrethe Svendsen (Fjeldstad) med sin eldste sønn , Ole. Familien bodde på Lundheim. Pappa ble konfirmert 1.des 1929.Da var adressen Graffslund.Faren hans var nok preget av sykdom ved den tiden. Han døde av hjertesvikt i 1930. Fra jeg var 5 år, gikk jeg på søndagsskole i Østsiden kirke. Lærerinnen vi hadde de første årene der, Tordis? , ser jeg fredeles for meg i stråleglans, sammen med grønt gress og vakre blomster i "en deilig have". Da de begynte med søndagsskole i Salen, Gamlebyen, gikk vi direkte fra kirken og dit, hver søndag.. Såvidt jeg husker ble foreldrene mine troende døpt med noen ukers mellomrom, da jeg var 10 år gammel. (Var ikke med på møtene.) Det syntes jeg var veldig flaut og jeg angret på at jeg hadde skrytt så veldig av søndagsskolen på Salen.

Ingen kommentarer: