søndag, juli 19, 2009

Kjente i leksikon

Når jeg lurer på noe, pleier jeg å slå opp i leksikon.

Der kan man lære mye og mange navn er nevnt.

Men aldri fant jeg navnet til noen av mine oldeforeldres ætlinger, bortsett fra ett.

Mammas fetter

  • Kristian Hauger:
    1. I Wikipedia blir han omtalt som pianist, komponist og orkesterleder, STORE NORSKE LEKSIKON har mer informasjon.
    2. Men selv et stort talent kan trenge en hjelpende hånd i blandt.

    • 2. Kristians 5 år eldre bror Hans, skrev endel sanger for ham. De skrev også noen sanger sammen.
    • Nå vet jeg at Kristians onkel, som også het Kristian, var kirkesanger og bl.a ledet barnekor.
    • Han kom fra et harmonisk hjem, hvor det var mye sang.
    • Christian Arnesen var lillebroren til min bestefar, Anton Hauger.

    I Antons lille selvbiografi skriver han:

    "Mor som het Randi-Ane, var en god sanger. Det ble sunget mye, ofte flerstemt.( for eksempel når hele familien limte fyrstikk-esker om kveldene. De måtte tjene noen ekstra kroner etter at de hadde vært isolert i flere måneder p.g.a. at de ble rammet av tyfus.)

    • Noen ganger, helst i skumringen i sommer- og høstkveldene sto vi ute på tunet og sang flerstemt.
    • Når far (Gulbrand Arnesen.) holdt oppbyggelsesmøter rundt omkring i bygda, var familen med og bidro med understemmer til sangene."

    Nå ser vi at Radi-Anes musikalitet dukker opp blant hennes ætlinger i flere generasjoner.
    • Først hos sønnen: Kristian Arnesen (f.1880) som ble kirkesanger,

    dernest hos barnebarnet Kristian Hauger, som var sønnen til eldstegutten Hans.

    Nesten hundre år etter at Randi- Ane og Gulbrand fikk sin førstefødte, en pike de kalte Thea, ble det født en pike som fikk navnet Ingrid. Hun er er Theas oldebarn og har sikkert allerede trukket å bli omtalt i flere norske leksika.I Wikipedia står hun omtalt som musiker og artist.Hun er pianist, sanger og komponist.

    • Forleden fant jeg også min nevø i Wikipedia.
    • Det har selvfølgelig ikke noe med meg å gjøre.
    • Det er genene fra hans mormor, hans fars farmor og hans mormors farmor Randi-Ane som lar høre fra seg.
    • Randi-Anes sønn Anton, er hans oldefar.
    • I Wikipedia er han nevnt 2 ganger
    • Leksikonet sier at han er musiker og at han har en fødselsdato.
    JEG HAR EN NEVØ I ET LEKSIKON!

    Randi-Anes oldebarn, Theodor er også blant dem som skriver sanger, komponerer, spiller

    • ......og synger så det går rett til hjertet.
    • Men finner jeg navnt hans i noe leksikon?
      Nei.
    • Heldigvis har de menighetsbladet på nettet. Der står det: Theodor Hauger er vår trofaste støttespiller når det gjelder sang og musikk.
    • Det er sikkert mange slike støttespillere blant ætlingene til Randi-Ane og Gulbrand.

    1 kommentar:

    Baah, humbug! sa...

    Jeg driver med slektsforskning, eller rettere sagt, jeg driver å lærer meg dette. Jeg søkte opp navnet på Kristian Hauger ettersom min fars mor, Johanne, skal være i Hauger familien gjennom at hennes mor giftet seg med en Hauger etter at hennes første mann døde. Det virker som om du har veldig god greie på dine aner, og jeg lurer på om du kan belyse dette. Jeg har faktisk litt problem med å nøste opp min farmor Johanne hva angår hennes historie. Hun er født i 1885,visstnok på 24/12 det året, men jeg lurer litt på om det var lille julaften istedet. Jeg mener å vite at hun kom fra Råde, og at hennes far hette Johan Peter Larsen. Han ble kjørt i hjel i 1891, og hustruen giftet seg på nytt. Jeg er blitt fortalt at hun giftet seg inn i Hauger familien, og at komponisten ble søskenbarn til henne. Johanne døde i 1952 på Orkanger. Hun var da gift med Olaf Olsen som var konduktør og kom fra Valdres. Vet du noe om Johanne tro?
    Hadde vært fascinerende å nøste opp dette lille mysteriet!

    Hilsen Per Olsen
    Trondheim
    Tlf. 416 51 075