søndag, februar 24, 2008

LARS GRATULERES!

  • Kjære Lars.
  • Gratulerer med 37 års dagen!
  • Nå som du nærmer deg middagshøyden er tiden inne til å la deg få del i kunnskapen om alle våre kjente aner ved navn Lars og de viktigste hendelser i deres edle liv
  • Familiens første dokumenterte Lars, LARS ARNESSØN ble født i 1585.
  • Den siste i historiebøkene er Lars Ludvigssøn født 1800. Endelig, etter 171 fikk vi en Lars i familien igjen!
  • Våre Larser finner vi blant din farfars mormors aner. (Noen finnes også blant din farfars farmors aner). De har derfor et mildt og følsomt vesen. Ikke slik som din farfars farfars usiviliserte opphav. En av dem tillot seg, som du vet, å vanære det gode navn og rykte til sin prest ved å avkle hans krage og kappe. Nei, Larsene er av et mildere sinn, deres hu står til havet, vikingblodet fornekter seg ikke. Men de har ikke arvet denne higen etter vold og vandalisme. Nei, de seilte som skippere på sine skuter, Frakt-fart og fiske ble deres gebet. Deres anker var fedrenegaarden i fjordgapet. hvor fårene fant føde i den frodige faunaen.
  • La meg presentere den første LARS og foreldrene hans!
  • ARNE NØTTERØ ble født i 1560. Da han kom til skjels år og alder giftet han seg med
  • MARI KNUTSDATTER født Gjein, Skee. De ga sin sønn det beste navn de visste,
  • nemlig LARS.
  • Lars Arnesøn Nøtterø ble født i 1585
  • Han fikk sønnen HANS
  • Hans Larsen Nøtterø (1625-1700) giftet seg i 1690 med Anne Gjestdatter De fikk barna ARNE HANSEN NØTTERØ,MARI HANSDATTER NØTTERØ OG ELSE HANSDATTER NØTTERØ.
  • Arne Hansen Nøtterø (1662- 1728).giftet seg i 1687 med Ursula( Årsle) Hansdatter (1662- 1733) De fikk 7 barn. De eldste het ELSE ARNESDATTER NØTTERØ (1690-1763), BARBRO ARNESDATTER NØTTERØ (1693-1733) og LARS ARNESEN NØTTERØ (1696-1744)
  • Barbro Arnesdatter Nøtterø (1693-1733) giftet seg med Kristen Andersen, Bjønnes (.1695-1739) druknet. De fikk datteren SØRINE KRISTENSDATTER NES.
  • Sørine Kristensdatter Nes (1728-1806)
  • Sørine var svært glad i sin onkel, Lars. Hun var bare 5 år da moren døde, Seks år senere druknet faren.. Da var det godt å å ty til onkel Lars. Navnet Lars kom til å bli et trygghetssymbol for henne.

4 kommentarer:

Lars sa...

Takker så meget!

Visste ikke at du har slektshistorie helt fra 1500-tallet. Det er jo kjempeinteressant! Hvor finner du dette? Jeg har søkt litt på nettet men ikke funnet noen ting. Skulle vært moro å strukturere dette. Jeg kan godt hjelpe til!

/Lars

Augustins forum sa...

ER DET GREIT AT JEG FORTSETTER Å SETTE DERE LARSER I HØYSETET EN STUND? DET VAR VISST DET SOM SKULLE TIL FOR Å FÅ MEG I GANG IGJEN.STRUKTUR TRENGER JEG HJELP TIL.HER FÅR DU FLERE LØSE SKRUER.

Augustins forum sa...

ER DET GREIT AT JEG FORTSETTER Å SETTE DERE LARSER I HØYSETET EN STUND? DET VAR VISST DET SOM SKULLE TIL FOR Å FÅ MEG I GANG IGJEN.STRUKTUR TRENGER JEG HJELP TIL.HER FÅR DU FLERE LØSE SKRUER.

Audar sa...

Og etter en haug med lars'er, larsdatter osv... kom jeg :)

Ikke en lars dog.

http://www.geni.com/share?t=5579752398170072472