torsdag, februar 22, 2007

Vuggesang.

I dag ble Kristine 9 år og vi var så heldige å bli bedt i fødselsdagen hennes. Ut på kvelden grep Simon gitaren og sang en helt ny og spesiell vuggesang for Henrik. Når han nærmet seg drømmeland, fikk Kristine også en sang, til og for bare henne. Kjempekoselig! Sov, mitt barn, sov lenge. Jeg rører vuggens gjenge, vifter flua fra ditt kinn, nynner deg i drømmen inn, (kalder drømmen til dit sind,) sov, mitt barn, sov lenge! Dette er en av de vuggesangene mamma sang. Den er ikke så kjent blant den yngre generasjon, og jeg hadde egentlig glemt den. Men for noen år siden hadde Lena bedt mormor lære seg noen av de gamle sangene og ble litt usikker på denne melodien. Det viste seg at hun kunne den adskillig bedre enn meg. Nå fant jeg den på dansk internett! Dessverre har de en annen melodi enn den mamma brukte. Melodien gikk kanskje litt i mold og kunne kanskje engang ha vært en folkemelodi. Er det noen av dere som kan den? Den er skrevet av Christian Ernst Richardt i 1861. Han var sogneprest i Danmark. Han skrev også "Alltid freidig når du går," Den er egentlig fra et eventyrdrama! Og ble brukt som motto av de danske "jøssingene" under den 2. verdenskrig.

Ingen kommentarer: