onsdag, november 29, 2006

Spansk fuglesang.

På det høye gjerdet til venstre i haven satt det ofte noen fugler og tjatret.
En klok mann fortalte meg at det var spanske gråspurv. De hadde nemlig en annen dialekt enn de norske. Min kloke informant (som ikke vil nevnes i denne blog) hadde også sett endel trekkfugler slik som rødstrupe, linerle o.a.
Jeg fikk croissant, rundstykke og pålegg brakt til rommet hver morgen og kunne tusle ut på felleskjøkkenet å lage kaffe la-a-a-ng ut på formiddagen. Så spiste jeg frokost på terassen mens jeg beskuet fuglelivet.
Midt i haven sto et oliventre med sorte, modne frukter. På den første dag gikk flere av gjestene bort til treet, smakte på en frukt og spyttet den ut igjen.
Jeg måtte også forsøke.
Den var bitter og tiltagende vond.
Aldri i livet om jeg skulle spytte den ut! Men, det gjorde jeg.
Spurvene derimot, åt av treet hver morgen. Men bare litt. De slukte slett ikke alt som på morelltrærne der hjemme. Da vi reiste 14 dager senere bugnet oliventreet fremdeles.

6 kommentarer:

Arvid sa...

Du blir vel snart like god på fugler som pappa var.
Skriv mer. Det er morsomt å lese.

Augustins forum sa...

Ja, jeg er vel snart oppe i 5%.I skogen i Trysil så vi en lysebrun, litt stor fugl som hoppet på bakken.Den var ukjent for oss. Vi beskrev den for pappa da vi kom hjem. Han hadde heller aldri sett den, men siterte en side i fugleboka og slo opp på DUETROST.
Ja, visst var det en duetrost!
Mamma lærte å stave alle ordene da hun gikk på folkeskolen. Siden glemte hun det aldri. Jeg savner
grammatikk- og stavekontrollen her på bloggesiden. Det er vel ingen som har merket det?

Augustins forum sa...

Ja, jeg er vel snart oppe i 5%.I skogen i Trysil så vi en lysebrun, litt stor fugl som hoppet på bakken.Den var ukjent for oss. Vi beskrev den for pappa da vi kom hjem. Han hadde heller aldri sett den, men siterte en side i fugleboka og slo opp på DUETROST.
Ja, visst var det en duetrost!
Mamma lærte å stave alle ordene da hun gikk på folkeskolen. Siden glemte hun det aldri. Jeg savner
grammatikk- og stavekontrollen her på bloggesiden. Det er vel ingen som har merket det?

My Corner sa...

Oliven er godt, men man må venne seg til det. Jeg har ikke gjort det ennå, men "olivenlikere" knasker det som sukkertøy. Egentlig synes jeg oliven smaker pyton. Men en vakker dag...

Ole sa...

Oliven er godt på pizza.

Augustins forum sa...

Jeg har også tenkt å lære meg å like oliven, så jeg forsynte meg med 10-15 stk. fra salatbordet hver dag. Nå synes jeg ikke at det er vondt lenger.